Hoe chip-tuning kan je geld besparen

In het algemeen is een chiptuner een softwareprogramma waarmee een auto-computer zijn motor kan afstemmen. Een auto-computer, ook wel de ECU genoemd (elektronische besturingseenheid), is een chip in de auto die alle functies van de motor beheert. In essentie wijzigt of wijzigt chiptuning een uitwisbare lees alleen geheugenchip in het elektronische besturingssysteem van een voertuig om superieure prestaties te bereiken, of het nu gaat om brandstofefficiëntie, schonere uitlaatemissies of zelfs hogere macht. Dus, wat is een chip-tune en hoe beïnvloedt het de prestaties van uw auto’s?

De Term Chip Tuning is enigszins zelfverklarend. Kortom, een chiptuning verwijst naar het wijzigen van de specificaties van een microcodeprogramma binnen een microprocessor. De programma’s, meestal geschreven door een expert in het veld, worden gebruikt om aanpassingen aan te brengen aan de instellingen van het voertuig zonder de andere componenten te beïnvloeden. Over het algemeen veranderen de gewijzigde instellingen bepaalde parameters van de auto zoals de ontstekingstiming, gasgevoeligheid, luchtdruk, motorcompressie, uitlaatemissieniveau, enz. Om de gewenste resultaten te bereiken, worden verschillende programma’s binnen het elektronische motorkoppelingssysteem gecontroleerd en bijgewerkt met behulp van software voor individuele behoeften en eisen.

Een meer diepgaande uitleg over hoe chip-tuning van invloed is op uw auto kan nuttig zijn voor degenen die nieuw zijn voor het onderwerp. Er zijn in principe drie soorten motorafstemming: ECT- of open-deck-inname; Alle drie stijlen gebruiken dezelfde principes om de prestaties van het voertuig te verbeteren, maar elke stijl heeft zijn eigen specifieke gebruik. ECT, of Open DOB-inlaatafstemming, is de meest gebruikte stijl, omdat het onmiddellijke ingang van de motor wordt opgemerkt in de motorprestaties.

Met deze stijl wordt lucht in de opening in de inlaatpoort getrokken en dan wordt de lucht door de onderkant van de auto geventileerd, waardoor een krachtiger geluid wordt gemaakt.

Ondertussen, in het geval van Cat-Custom Racing, wordt de temperatuur van de motoren met regelmatige tussenpozen verhoogd om meer pk. Nitreuze-oxidegasinjectie is een andere methode die wordt gebruikt in dit type motortuning. In plaats van lucht in te trekken door de inlaatpoort, wordt stikstof geïnjecteerd in de verbrandingskamer. Dit veroorzaakt een brandachtige reactie in de motor. Stikstof laat de motor meer vermogen genereren omdat er meer brandstof kan worden verbrand.

De laatste methode is injector re-programmering, die ook bekend staat als brandstofinjectie-herprogrammering. Dit proces gebruikt speciale chips om brandstof te injecteren. Door de frequentie van de injecties te veranderen en de duur ervan te vergroten of af te draaien, kunt u de effecten op de motor aanpassen. U kunt er ook voor kiezen om zijn kracht te verhogen of te verlagen, afhankelijk van wat u nodig heeft voor uw specifieke auto. Als alternatief voor deze methoden is er echter de back-fakkel van de injector, wat eigenlijk een herprogrammeringsprocedure is die werkt als een back-fire.

Er zijn een aantal extra belastingwijzigingen die u aan uw auto kunt aanbrengen om de prestaties te verhogen. Vergeet niet dat er wijzigingen die u aanbrengt aan uw voertuig weerspiegeld zullen worden in uw brandstofverbruik van uw auto. Motorafstemming is daarom geen goede optie voor diegenen die geld willen besparen.

Klik hier voor meer informatie

loading
×